FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2006

Ordningsvakt - rätt att ingripa?

Om man säger till en ordningsvakt, släpper du mig inte så spöar jag dig. Är det ett skäl för en vakt att gripa en då? Fråga 2 är, om jag sedan blir överumplad bakifrån utan att sett vilka det är, försöka kränga mig fri. Kan det i lagens mening kallas våld mot tjänsteman?

Lawline svarar

Ordningsvakter är förordnade vilket innebär att de kan ingripa. För att verkställa en åtgärd får en ordningsvakt inte använda strängare medel än förhållandena kräver, se 8 § lagen om ordningsvakter. En ordningsvakt kan gripa dig om du hotar honom/henne, vilket du gör om du utalar "släpper du mig inte så spöar jag dig". Våld mot tjänsteman regleras i 17 kap 1 § brottsbalken, se http://lagen.nu/1962:700 och innebär att man med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd. När man klänger sig fast, försöker rycka sig loss o.sv. gör man sig skyldig till våldsamt motstånd, 17 kap 4 § brottsbalken och inte våld mot tjänsteman. Man gör en bedömning om huruvida du haft skälig anledning att misstänka att det var en ordningsvakt som kom bakifrån och tog tag i dig. Man bedömmer då olika faktorer, exempelvis om han sa någonting till dig innan han tog tag i dig, om du precis innan pratat med honom, hotat honom och försökt gå därifrån.
Branka StojkovicRådgivare