Lawline svarar
Hej.
Enligt Konsumenttjänstlagens 9 § (lagen hittar du http://lagen.nu/1985:716) rör det sig om fel hos tjänsten om resultatet avviker från fackmannamässigt utförande eller vad som i övrigt får anses avtalat. Kravet på att tjänsten skall utföras fackmässigt skall bedömas utifrån en objektiv måttstock på grundval av t.ex. anvisningar och beskrivningar för olika branscher. Om elinstallationerna således avviker från branchmässighet är tjänsten felaktig. Om elinstallationerna är utförda fackmannamässigt men av obehörig personal kan det diskuteras om det får anses avtalat att personalen är obehörig. Detta beror särskilt på vad avtalet mellan er stadgar.
Om det rör sig om fel hos tjänsten (KtjL 16 §) har du som konsument möjlighet att välja på att hålla inne betalningen, kräva avhjälpande, prisavdrag eller avtalets hävning. Felet får dock inte bero på dig som konsument. Näringsidkaren har alltid rätt att utföra avhjälpande vid fel hos tjänsten.
Mvh