Parkeringsböter i Norge

Hej jag undrar hur det fungerar när man har fått en bot i Norge med ett svensk registrerad bil...

Lawline svarar

Det fungerar så att du skall betala in beloppet till angivet konto som står på din p-bot. Gör du inte detta så kommer troligtvis ingenting att hända då det Norska företaget inte vet till vilken adress de skall skicka påminnelsen då de bara har ett Svenskt registreringsnummer. Vill du dock vara helt säker så råder jag dig att kontakta det Norska vägverket och fråga dem hur de gör i motsvarande ärenden, se http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1042188916512&pagename=vegvesen/Page/SVVhovedSideMal .

Om man med en Norskregistrerad bil får böter i Sverige och inte betalar så händer ingenting. Detta pga att vägverket inte vet vart de skall skicka påminnelsen då de bara har ett Norskt registreringsnummer.

Vänligen,

Gabriel WestinRådgivare