Felparkering i Danmark

Behöver jag betala parkeringsbot som jag fått i Danmark?

Fanns ingen som helst skyltning om att p-skiva krävdes.

Lawline svarar

Om du felparkerar i Danmark med en Svenskregistrerad bil så är du visserligen lika skyldig att betala din p-bot som om du gör det i Sverige. Du kan naturligtvis vända dig till det Danska parkeringsbolaget och klaga på att du anser att din p-bot är felaktigt utfärdad. Det är dock så att om du helt enkelt struntar i att betala din p-bot så kommer med största sannolikhet ingenting att hända då det norska parkeringsbolaget inte vet till vilken adress de skall sända påminnelsen. Visserligen använder sig parkering Köpenhamn av ett inkassobolag för att driva in parkeringsböter, men du riskerar aldrig att kronofogden i Sverige kopplas in då det inte finns någon legal rätt att driva in administrativa avgifter mellan länderna.

Du kan läsa och lyssna på ett radioinslag om just detta http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?artikel=776072 .

Vänligen,

Gabriel WestinRådgivare