FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/11/2007

Är ryktesspridning förtal?

hej, i en osämja med grannar har dom börjat sprida att jag skulle vara pedofil till människor som bor runt omkring... kan detta klassas som förtal??

Lawline svarar

Hej, Vad brottet förtal innebär framgår av Brottsbalken 5 kap 1 § som Du hittar här - http://www.lagen.nu/1962:700#K5 . Det skall handla om att någon utpekas som "brottslig eller klandervärd" vilket t.ex. kan innebära att påstå att någon är pedofil. Om detta påstående har spridits till andra människor i området har de ryktesspridande personerna begått brottet förtal vilket kan innebära ett bötesstraff. Som framgår av 5 kap 5 § driver dock inte åklagaren förtalsmål utan det kan endast åtalas av målsäganden, d.v.s. den som har drabbats av brottet. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare