FrågaKÖPRÄTTÖvrigt07/11/2007

Privatköp

Hej, vi har precis köpt en begangnad bil privat och när vi frågar om det finns några andra fel än de vi kunde se svasrar ägaren att det inte finns det. När vi har åkt därifrån ringer han och säger att jo det var visst ett par fel till som att CD spelaren är trasig och även larmdosorna kanske krävde att man bytte batteri. Han hade varit på Kindwalls och kollat om det gick att fixa och det skulle inte vara några problem. Jag frågade då vad det betgyder och sa att om det kostar flera tusen så är inte köpet aktuellt. Han säger då att så är inte fallet men vi kan dra av 500kr som kompensation. När jag sen ringer Kindwalls så svarar dom att dom lagar inga CD spelare men dom kan byta ut dom mot en ytbytesenhet och det kostar 3.500kr och larmdosor arbetar dom inte alls med. Kan jag nu häva köpet eftersom jag fick veta om dessa skador dagen efter vi köpt bilen?

Lawline svarar

Hej Peter och tack för din fråga. Jag utgår här ifrån att säljaren även han var en privatperson. Eftersom så är fallet är inte Konsumentköplagen, som är mycket förmånlig gentemot köparen, tillämplig utan det är istället Köplagen (KL) som här är aktuell, KL 1 §. Denna är mer förmånlig för säljaren eftersom köparen här åläggs en relativt omfattande undersökningsplikt. Om man köper en bil privat är det därför av allra största vikt att man undersöker den ingående innan köpet eftersom det kan vara knivigt att påpeka eventuella fel i efterhand KL 20 §. Eftersom ni här dock frågat säljaren rakt ut om det finns några ytterligare fel och denna svarar nekande, trots att han bevisligen varit medveten om felen och bara glömt av dessa”, har ni ett relativt tungt skäl att trycka på, KL 17 §. Det kan dock vara svårt att få till en hävning utan tillräckligt med pengar för att avhjälpa felet är nog rimligare att kräva. Vad jag förstår är det inga betydande fel och jag tror därför inte att ert hävningsresonemang håller 25-27 §§. Om ni trots allt vill gå vidare med saken och försöka häva men inte kommer överrens med säljaren får ni istället stämma in denne i Tingsrätten, en process som dock troligen kostar mer än den smakar. Mitt råd till er därför att försöka nå en överenskommelse om en rimlig summa med säljaren. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare