FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/02/2006

Återkallande av körkort

Jag blev i morse fråntagen mitt körkort då jag enligt polisen har kört mot rött i den komplicerade korsningen mellan Ulvsundavägen och Drottningholmsvägen. Jag anser själv att jag passerde den utritade stopplinjen på gult och valde, pga av väglaget, att fortsätta genom korsningen. Brottet lär ha videofilmats. Jag bestred brott men blev ändå av med körkortet. Jag arbetar som överläkare på sjukhus och är ibland jour i hemmet med 30 min inställelsetid och behöver då bilen. Har jag någon möjlighet att få tillbaka körkortet tills dom är fastställd?

Lawline svarar

Hej! Om jag förstått det hela korrekt, så har polisen omhändertagit ditt körkort till följd av du (enligt polisen) kört mot rött. Frågor rörande omhändertagande och återkallande av körkort regleras i 5 kap. körkortslagen, medan själva förfarandet i körkortsärenden samt överklagande av beslut regleras i 7 respektive 8 kap. körkortslagen. Ett beslut om återkallande av körkort fattas av länsstyrelsen i det län som körkortsinnehavaren är folkbokförd och inte av domstol (oavsett om ett eventuellt återkallande föranleds av brott eller ej). Polisen skall därför lämna över sin utredning till länsstyrelsen som i sin tur skall underrätta dig som körkortsinnehavare om att så har skett. Du har därefter möjlighet att redogöra för ditt behov av körkort samt omständigheterna kring händelsen. Mot bakgrund av ditt yttrande och omständigheterna i övrigt beslutar sedan länsstyrelsen vad påföljden skall bli (om körkortet skall återkallas eller ej). Om det föreligger särskilda skäl, kan länsstyrelsen meddela en varning i stället för att återkalla körkortet. Sammanfattningsvis kan man således säga att ett eventuellt återkallande av ditt körkort är avhängigt länsstyrelsen samlade bedömning av situationen. Du bör därför på ett tydligt sätt redogöra för ditt behov av körkort samt omständigheterna kring händelsen då detta kan ha betydelse för länsstyrelsens bedömning. Skulle länsstyrelsen återkalla ditt körkort kan detta beslut överklagas till allmän förvaltningsdomstol där länsrätten utgör första instans. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare