FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/11/2007

Publicering av telefonsamtal.

Hejsan. Vad är det som gäller om jag vill publicera ett inspelat telefonsamtalet på till exempel en hemsida och/eller sända i radio? Jag vet att det är lagligt att spela in samtalet. Med hänvisningar till en tidigare ställd fråga här på sidan Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej, Det är inte olagligt att publicera ett vanligt telefonsamtal på Internet. Dock är det viktigt att iaktta ett flertal regler, bl.a. de om förtal. Som jämförelse har det i ett antal rättsfall ej ansetts såsom olagligt att sprida bilder och filmer på människor, trots att de varit nakna.
Fredrik EklundRådgivare