FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2006

Avbetalning vid fastighetsköp

Vi skall sälja en fastighet. Köparna vill av för oss okänd anledning dela upp betalningen på sex månader och kalla affären för "hyrköp". Vad händer om de flyttar in och slutar betala efter säg fyra månader? Skall de eller vi ansvara för fastigheten under tiden? För vanliga fastighetsförsäljningar finns ju standardkontrakt. Är detta vanligt nog för att det ska finnas för hyrköp också?

Lawline svarar

Vid fastighetsköp finns vissa formkrav som måste uppfyllas för att köpet skall vara giltigt. Av 4 kap 1 § Jordabalken framgår följande: Det skall vara en skriftlig handling. Denna ska skrivas under av säljaren och köparen. Handlingen skall innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Det är vanligt att man även upprättar en ytterligare handling, ett sk köpebrev. I 4 kap 5 § står att om det i köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande. Detta innebär att säljaren har rätt att häva köpet om köparen inte betalar i tid. Köpebrevet fungerar alltså som en hävningsklausul och upprättas inte förrän hela köpeskillingen är betald. Vad gäller vem som har ansvar eller svarar för "risken" eller "faran" för fastigheten avgörs detta enligt 4 kap 11 § av vem som har fastigheten i besittning. Så fort köparen fått tillträde övergår alltså risken på denne. Jag tycker att man krånglar till det i onödan genom att kalla köpet för hyrköp. När köparen skrivit på kontraktet har ni slutit ett bindande avtal om köp, inte hyra. Det som är viktigt för dig som säljare i det här fallet är att köpebrev inte upprättas innan full betalning erlagts. Som sagt har ju köparen också ansvar för fastigheten från och med att denne tillträtt den. Att hela betalningen inte är erlaggd vid det tillfället har ingen betydelse. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994.
Sara EdströmRådgivare