FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/12/2007

Bedrägeri

Jag hade ett kontantkort till min mobil med nummerpresentation och gav det till en väninna,som i sin tur gav det till sin bekant. Denna bekant ringer telia och gör ett röstinspelat avtal i mitt namn och lyckas få ett abonemang. Jag är nu skyldig 13000kr till kronofogden. Vad har denna bekant gjort sig skyldig till?

Lawline svarar

Hej. Det låter som att personen som förfogade på detta sätt med ditt kontantkort gjort sig skyldig till bedrägeri se Brottsbalken 9:1 http://www.lagen.nu/1962:700 . Genom att lura telia att kontantkortet tillhörde den bekante utan att den bekante själv tänkte göra rätt för sig så skulle nog detta klassas som ett bedrägeri. Tyvärr hjälper inte det dig att få tillbaka dina pengar uatn du måste föra en civilprocess om skadestånd från denna person. Hälsningar
Rådgivare