FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/12/2007

Indraget körkort för ringa narkotikabrott?

Hej! har visat positivt då jag var hos polisen och fick lämna urinprov för några veckor sen. Så jag vet att jag är dömd för ringa narkotikabrott,har även körkort, och jag undrar om jag får det indraget för att jag visade positivt. p.s har inte kört bil på flera månader (kanske inte spelar någon roll) så det är inte drograttfylla det handlar om, utan ringa narkotikabrott. Eller är det så att jag får behålla det och lämna s.k CDT prover vilket jag gärna gör, för efter allt detta har jag verkligen fått avsmak för mina nyfikenheter. Mvh!

Lawline svarar

Hej! Bestämmelsen om återkallelse av körkort finns i Körkortlagens 5 Kapitels 3 §. bestämmelsen som är aktuell här är paragrafens 5 punkt:"m körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort". Man gör en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet. I rättsfallet RÅ 1992 ref 1 hade en person dömts två gånger för ganska stora cannabisinnehav samt bruk. Detta räckte inte för att få körkortet indraget. Av detta torde man kunna dra slutsatsen att enbart ett ringa narkotikabrott ensamt troligen inte skulle kunna leda till indraget körkort. Att du är medgörlig och är beredd att genomgå drogtester torde också vara en sådan sak som kan spela in till din fördel i helhetsbedömningen. Se körkortslagen http://lagen.nu/1998:488. Lycka till! MVH
Tobias AnderssonRådgivare