FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/12/2007

Påföljd vid narkotikabrott

Hej, ska vara ganska så straight forward här. Har körkort, min vän håller på att ta körkort. Vi fick lämna ett urinprov vilket jag är ganska så säker kommer att visa positivt, då vi provade canabis för någon vecka sen. Jag är ekonomistuderande, får csn bidrag och min vän är timanställd och arbetar när det finns jobb tillgängligt. Jag undrar hur det ser ut med straff, böter, lämplighetstillståndet och samt hur länge det visas i belastningsregistret... samt hur lång tid tar sådana processer? Varken jag eller han är kända hos polisen sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej! Du och din vän har gjort er skyldiga till narkotikabrott (genom brukande) enligt 1§ Narkotikastrafflagen (som ni hittar http://www.lagen.nu/1968:64), men brottet kommer troligtvis bedömas som ringa enligt 2§ samma lag. Straffskalan för ett ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst 6 månader, men den troliga påföljden i ert fall är böter, särskilt som ni tidigare inte är dömda för liknande brott. Bötesbeloppet bestäms då med hänsyn till bland annat er inkomst och brottets grovhet. Blir påföljden böter gallras ni ur belastningsregistret 5 år efter domen. Om påföljden bestäms till villkorlig dom gallras ni ur belastningsregistret 10 år efter domen. Skulle ni mot förmodan få fängelse (vilket som sagt inte är troligt i detta fall) är ni kvar i belastningsregistret i 10 år efter att fängelsestraffet är verkställt. Detta regleras i lag om belastningsregister som ni hittar http://www.lagen.nu/1998:620 Angående hur lång tid processen tar varierar det beroende på arbetsbelastningen hos er åklagare och tingsrätt. T.ex. måste vissa allvarliga brott ha företräde framför brott som bedöms som ringa, men svenska domstolar och polismyndigheter arbetar efter att så snabbt som möjligt utreda och lagföra brott.
Rådgivare