FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/10/2007

Förtal?

Hej. Jag vill ha svar på om detta kan anses vara förtal: Ett kommunalråd säger i en stort uppslagen tidningsartikel "att det finns Timråbor som påstår att poliser varit involverade och köpt sprit själva. Jag vet inte hur det är med den saken, men jag tycker att polisen har misslyckats med sitt jobb". En liten grupp poliser blir misstänkliggjorda av en politiker och vad är syftet? Att vinna röster eller av personlig ovilja mot polismännen? Det finns inga anmälningar eller kända tips om att polismän har köpt hembränd sprit utan kommunalrådets uttalande är grundat på "skvaller".

Lawline svarar

Hej! Förtal som görs i tryckt skrift kan i och för sig vara straffbart enligt 7 kap. 4 § 14 p. tryckfrihetsförordningen. En grundläggande förutsättning för att en gärning ska utgöra förtal är dock att det är en person som utpekas. Förtal mot organisationer eller myndigheter är inte straffbart. Om det således endast står ”poliser” i den aktuella artikeln är detta inte förtal. Om någon eller några poliser namnges i artikeln kan det dock vara fråga om förtal. Om jag förstår det rätt, så är det inte kommunalrådet själv som framställer de kränkande uppgifterna, men ”lämnandet” av uppgift i lagens mening kan ske såväl genom att framställa som att fortsprida uppgifterna. Om uppgiftslämnandet är försvarligt och uppgifterna visar sig vara sanna är det inte möjligt att döma för förtal. Samhällsdebatten är i och för sig ett typexempel på när det kan vara försvarligt att lämna vissa uppgifter som annars kan vara förtalsgrundande. Som sagt, måste man då även visa att uppgifterna är sanna, eller att man hade skälig grund för dem. Sammanfattningsvis kan man säga att det i det aktuella fallet är tveksamt om det kan vara fråga om förtal, främst med tanke på att det inte är någon eller några enskilda personer som identifieras i artikeln. Med vänlig hälsning,
Filip SkoglundRådgivare