FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/10/2007

Får privatperson gripa polisman som begått brott?

Får privatperson göra envarsgripande mot polisman som har begått brott? Får privatperson begära att polisman som har begått brott skall legitimera sig?

Lawline svarar

Hej! Regleringen om envarsgripanden finnes i rättegångsbalken 24 kap. 7 §, se http://lagen.nu/1942:740#K24 . Där stadgas att ” Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.” Regleringen gör således inget undantag för polismän. Däremot kan det vara svårt att klargöra i den direkta situationen om en polisman begår ett brott eller utövar sitt yrke. Men det finns inget undantag gällande envarsgripanden. Det finns heller inte någon reglering som säger att privatperson får begära att polisman skall legitimera sig om denne begått ett brott. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare