Tillåtet att prata i mobil när man kör?

Är det tillåtet att tala i mobiltelefon när man kör? Infördes det inte en regel för något år sedan som sa att man var tvungen att använda handsfree?

Mvh

Rebecka

Lawline svarar

Det finns ingen specifik lag som förbjuder att man talar i mobiltelefon när man kör bil. Som förare är man dock alltid skyldig att köra på ett trafiksäkert sätt. Om man kör trafikfarligt på grund av att man pratar i mobiltelefon kan man dömas för vårdslöshet i trafik.

Andra länder har lagar där man anger hur man får använda mobiltelefon under bilkörning. Vanligast är att man måste använda handsfree när man pratar.

För mer information kan du läsa Vägverkets puplikation "Mobiltelefonerande i trafiken" http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3074/2003_91_Mobiltelefonerande_i_trafiken.pdf .

Christina WeilanderRådgivare