FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/02/2006

Fel på fastighet (fel på elementen)

Vi har köpt ett hus i höstas där det nu i vinter har visat sig att elementen på övervåningen inte fungerar tillfredsställande, de blir endast halvljumma. När det är kallt ute så har vi endast 14 grader i sovrummen som ligger på övre planet. Efter kontakt med rörmokare så är orsaken de smala rören (endast 10 mm) till de vattenburna elementen samt att det är enrörssystem vilket innebär att värmen är minst på elementet sist i kedjan samt mest på de första. Att det inte varit någon fart på elementen kände säljarna till men har först nu i efterhand medgett att det varit så och att de därför har använt extra elelement när det varit kallt. Har vi rätt till nedsättning av köpeskillingen? Tacksam för hjälp med svar!

Lawline svarar

Hej! Vid köp av fast egendom gäller enligt praxis att köparen har en långtgående undersökningsplikt (se 4:19 Jordabalken). Det torde vara så att ert problem omfattas av undersökningsplikten varför det kan bli svårt att kräva någon ersättning för detta. Det som skulle kunna påverka denna bedömningen är om säljarna tex särskilt utfäst att elementen fungerar bra eller liknande. Det kan även tilläggas att säljarna inte har någon direkt upplysningsplikt vid försäljningen varför detta torde vara svårt att åberopa. Vidare kan sägas att om det finns en friskrivningsklausul i avtalet torde det bli väldigt svårt att angripa säljarna. (Det finns en del liknande svar på hemsidan som kan ge hjälp. Kontakta en advokat för vidare vägledning) Lycka till Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare