Preskription

Enligt preskriptionslagen preskriberas en fordran efter 3 eller 10 år. Preskriptions avbrott kan ske en gång. Vid preskription förlorar borgenären rätten att kräva ut sin fordran.

Inga åtgärder som kan motivera återuppväckan av fordringen kan styrkas. Min fråga är då om man verkligen behöver betala på skulden efter 2 preskriptionsperioder.

Lawline svarar

Hej,

Preskriptionsavbrott kan ske hur många gånger som helst. Vid varje preskriptionsavbrott börjar fristen på 3 eller 10 år att löpa på nytt.

Med vänlig hälsning

Caroline PerlströmRådgivare