FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/02/2006

Samägande av fastighetstillbehör

Jag äger hälften av en jordbruksfastighet. Andra hälften ägs av fem andra personer. På den gemensamma marken uppfördes 1899 en lada som min farfar köpte av byggherrens dödsbo. Den ärvdes av min far och var helt förfallen 1982. Genom gåvobrev från far blev den då min. Samma år uppförde jag en helt ny byggnad på den gamla grunden. Ingen av de övriga delägarna har tidigare haft något att invända mot detta. Men nu, 24 år senare, gör plötsligt en av delägarna anspråk på bygnaden som han menar ägs gemensamt. Mina frågor: Omfattas byggnaden av samägandet trots att den köptes av min farfar 1936? Är det möjligt att göra anspråk på huset 24 år efter nyuppförandet när jag ensam byggt och bekostat det?

Lawline svarar

Om byggnaden utgör ett fastighetstillbehör omfattas den av samägandet. För att ett föremål ska bli ett fastighetstillbehör krävs som huvudregel att det ska tillföras av fastighetsägaren. Är det fråga om samäganderätt krävs att samtliga samägare ska äga föremålet för att det ska bli ett fastighetstillbehör. Om endast en av fastighetsägarna äger och tillför föremålet blir det inte fastighetstillbehör och följaktligen kan någon samäganderätt inte göras gällande av övriga fastighetsägare.
Rådgivare