FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/10/2007

Tjänstefel?

Beträffande Brb kap20 Tjänstefel står det följande:Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar. Även:Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap. Innebär det att tjänstemän inte skall åtalas? Tex ett felaktigt LVU? Eller Förhalning av utredning av lSS i 2års tid?

Lawline svarar

Hej Bestämmelsen om att "den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap." tar sikte på på t.ex. riksdagsmän samt ledamöter i kommun- eller landstingsfullmäktige. Däremot avser undantaget inte t.ex. ledamöter av kommunala nämnder eller styrelser. Tjänstemän kan åtalas enligt 20 kap 1 § BrB Vänligen
Rådgivare