FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/10/2007

Är man skyldig att anmäla brott?

Är man skyldig att ingripa genom att anmäla brott när det är ett barn under 18 år som blir utsatt för exempelvis misshandel?

Lawline svarar

Hej, Om det är fråga om misshandel inom familjen finns det i socialtjänstlagens 14 kap bestämmelser om anmälan om missförhållanden. I 1 § sägs att var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden. Ordet "bör" innebär att man inte är skyldig att anmäla. I samma paragraf finns ytterligare bestämmelser om vissa speciella personer, tex personer som är verksamma inom familerådgovning, som är skyldiga att anmäla till socialnämd. Det finns även en bestämmelse i brottsbalken, 23:6, om underlåtenhet att avslöja brott. Det är dock bara vid specifika brott där det är straffbart att inte anmäla brottet. För att avgöra om man är skyldig att anmäla brott måste man titta bland de sista paragraferna i det kapitel där brottet som begåtts är angivet. Där kan man sedan utläsa om brottet omfattas av skyldigheten att avslöja brott i 23 kap 6 §. För att ta ditt exempel med misshandel så får man gå till kap 3 i brottsbalken där misshandelsbrottet finns (5 §). I 11 § i samma kapitel finns bestämmelsen om underlåtenhet att avsjöja brott i vissa falll. I denna paragraf sägs att grov misshandel omfattas av skyldigheten att avslöja brott. Alltså om det är fråga om grov misshandel (3 kap 6 §) så är man skyldig att anmäla brottet. Brottbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700.
Christina WeilanderRådgivare