FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/10/2007

Oskyldigt utpekad men saknar alibi

Någon påstår att jag repat ca fem bilar nattetid. Denna någon säger sig ha följt efter mig och registrerat vilken lägenhet jag gått in i och anmält mig till polisen. Signalementen är inte särskilt ingående, längd och hårfärg bara, tio cm kortare än jag men håret är av liknande nyans. Jag är oskyldig men kan inte ge något alibi då detta var länge sedan (två månader). Vad har jag att vänta?

Lawline svarar

Hej, det brott som skulle vara aktuellt är skadegörelse enligt brottsbalkens 12 kap 1 § (finns att läsa http://www.lagen.nu/1962:700#K12 ). Eftersom skadegörelse är ett brott som faller under allmänt åtal kommer polisen att inleda en förundersökning. Eftersom anmälaren har angivit Dig kommer förmodligen polisen så småningom att höra vad Du vet om brottet. I övrigt kan jag inte se att något speciellt skall kunna hända. De uppgifter som personer har lämnats räcker knappast för att bevisa att Du har begått brottet, så om ingen annan bevisning dyker upp kommer förundersökningen förmodligen att läggas ner. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare