FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/10/2007

Skadestånd för reparationskostnader

Jag har köpt en bil av en privatperson som har en egen bilreparationsfirma. Vid frågor om möjliga fel på bilen sa han att han inte kände till några. Men jag fick en nyckel till tändningslåset som var bruten och frågade om detta. Fem dagar senare kan jag inte starta min bil och försäljaren erkänner då att fel fanns i låset innan försäljningen. Jag måste bärga min bil och lämna in den på reparation för nästan sex tusen kronor. Skall försäljaren ersätta mig?

Lawline svarar

Hej, i det här fallet spelar det ingen roll om du är att anse som konsument eller inte eftersom både köplagen (som gäller för köp mellan privatpersoner) och konsumentköplagen (som gäller för köp mellan konsument och näringsidkare) ger Dig rätt till ersättning för reparationskostnaderna. Enligt 40 § Köplagen http://www.lagen.nu/1990:931#P40 och 30 § Konsumentköplagen http://www.lagen.nu/1990:932#P30 har köparen rätt till ersättning för den skada som uppstår p.g.a. att det är fel på varan. Det råder knappast någon tvekan om att felet på låset innebär ett fel även i juridisk mening. Även om Du misstänkte att något var fel vid köpetillfället kan Du åberopa felet eftersom köparen i det här fallet har handlat i strid mot tro och heder genom att medvetet ge Dig felaktig information vid köpetillfället, detta enligt Köplagen 20 § 2 stycket. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare