Får parkeringsanmärkning utfärdas utan väntetid?

Hej.

Häromdagen fick jag en p-bot för att jag hade parkerat bilen inom 10 meters gränsen vid en korsning. Men på boten stod det att polisen som delat ut den hade endast väntat i en minut. Min fråga är: hur länge måste han vänta enligt lag? Räcker det med en minut ifall det är inom 10 meter från en korsning?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 3 kap 53 § trafikförordningen får ett fordon inte stannas eller parkeras i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant. I 5 § lag om felparkeringsavgift stadgas att om fordon har stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter som rör parkering eller stannande får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning.

Eftersom det är förbjudet att stanna inom 10 meter från en vägkorsning behöver polismannen inte vänta innan han utfärdar en parkeringsanmärkning.

Med vänlig hälsning

Johanna BergstenRådgivare