FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/10/2007

Ansvar för rattfylla vid sk. eftersupning?

Hej, min dotter körde bil ca 5 m o krockade med en annan bil. De sa att hon var full men hon gick därifrån och in i sin lägenhet med en kompis där var hon så ledsen att hon började dricka ur en kahlua-flaska. Hennes kompis säger att hon bara halsade rätt upp o ner sen hade hon börjat spy. Saken är den att hon dricker väldigt sällan så hon tål inte sprit. Efter cirka en timme kom polisen ooh tog med henne för blodprov. Provet togs ca 2-3 timmar efter krocken. Kan de ta henne för rattonykterhet när hon drack efter olyckan och de kom så sent och hämtade henne?

Lawline svarar

Hej S.k. eftersupning, d.v.s. att någon dricker sig berusad efter en trafikolycka, är inte straffbart. Det går alltså inte att döma någon för rattfylleri om personen inte var berusad när han/hon körde bilen. Detta framgår av 1:4 trafikbrottslagen (http://lagen.nu/1951:649). Det är emellertid ganska vanligt att personer som varit inblandade i trafikolyckor och vars blodprov visat att de varit berusade, hävdar att de druckit först efter olyckan. Det innebär att polis och åklagare sällan är särskilt benägna att tro på sådana invändningar och de går gärna vidare med sådana ärenden till domstol. Tingsrätten har då att pröva om åklagaren kan bevisa att den som körde bilen redan vid det tillfället var berusad. Det är alltså åklagaren som har den s.k. bevisbördan. Att hämta in någon en timme efter en olycka är inte någon ovanligt lång tid men eftersom det finns ett vittne som kan styrka din dotters berättelse så talar det emot att hon kan fällas för rattfylleri. Det är dock inte uteslutet utan beror på omständigheterna i det enskilda fallet, vilket gör att jag inte kan ge något säkert svar. MVH
Rådgivare