FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2007

Preskription vid hälleri

Kort sammanfattning: En värdefull gitarr stals av mig 1995. 2007 hittade jag den av en slump. Nuvarande ägare hade köpt den i april 2002. Jag gjorde en anmälan om häleri (presk.tid 5 år) jan 2007. Ärendet blev liggandes hos polisen 7-8 månader, togs sedan upp men lades ner med motiveringen preskriberat. Min fråga är (eftersom preskr.tiden gick ut under pågående utredning): Borde inte tiden från anmälan om brott fram till dess att utredningen är klar inte räknas som preskriptionstid? Jag har jagat denna gitarr i snart 13 år nu - vad kan jag göra?

Lawline svarar

Även om det är tråkigt att ärendet inte kunnat behandlas snabbare med hänsyn till preskriptionstiden är det korrekt att avskriva ärendet då preskriptionsavbrott endast sker genom att den misstänkte antingen häktas för brottet eller delges stämning i målet (35:1 Brb). Vad gäller möjligheten att få tillbaka gitarren är detta inte nödvändigtvis förlorat. Du skriver att den stals från dig, jag förutsätter då att du inte varit utsatt för bedrägeri eller liknande (andra regler blir då tillämpliga). Då det rör sig om ett besittningsbrytande brott kan inte personen som förvärvat gitarren göra ett godtrosförvärv. Har du däremot inte krävt tillbaka gitarren inom sex månader från det att du fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren äganderätt till egendomen (3 § godtrosförvärvslagen). Ett undantag från denna regel är att personen trots detta kan få rätt till gitarren genom hävd. Hävd kan åberopas efter tio års innehav. I dessa tio år räknas även den tid som personer innehavt gitarren innan den som nu äger den (förutom den som stulit den). En förutsättning för att denna person skall få äganderätt till gitarren är att dessa personer varit i god tro. De skall alltså inte ha misstänkt att den de köpt gitarren av inte haft rätt att sälja den. Då du polisanmält honom för hälleri antar jag att du anser att han borde ha misstänkt att så var fallet. Du kan alltså väcka talan mot honom för att återfå din gitarr om du tror att du kommer kunna vinna en sådan tvist. Det svåraste övervägandet är om du anser att du kan presentera en övertygande bevisning trots att många år förflutit sedan händelserna. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare