FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/09/2007

"Langning" av alkohol?

Om man får ett visa kort i handen av en person och handlar 2 öl på eget initiativ, har man begått en brottslig handling då?

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att du har uppnått den åldern att du enligt lag får handla dessa öl begår du ingen brottslig handling då du handlar öl för någon annans pengar, förutsatt att du behåller dem för dig själv. Den som uppsåtligen eller av oaktsmhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker till den som på grund av ålder inte har rätt att få alkoholen utlämnad till sig döms för brottet olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år, eller, om brottet med hänsyn till omständigheterna skulle vara att se som grovt, till fängelse i högst fyra år. Detta regleras i alkohollagen, se http://lagen.nu/1994:1738 . Se speciellt 3 kap. 8-9 §§ och 10 kap. 6 §. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare