FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/09/2007

Straffpåföljd vid grov rattfylla?

Hej, vad är den troliga straffpåföljden för grovt rattfylleri (1.4 promille) för en tidigare ostraffad kvinna? Finns det några förmildrande omständigheter man brukar ta hänsyn till?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Grovt rattfylleri regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott (SFS 1951:649) 4 a §, se http://lagen.nu/1951:649. Straffet är fängelse i högst två år men enligt praxis, det vill säga tidigare avdömda fall, ligger straffvärdet vanligtvis på 1 – 2 månader. Men det varierar ändå från fall till fall då domstolen alltid måste göra en helhetsbedömning i det enskilda fallet. Är det fråga om en person som är dömd tidigare för olika brott, däribland rattfylleri, ökar givetvis straffvärdet. I ditt fall är det fråga om en kvinna som tidigare inte blivit dömd för något brott. När domstolen då ska bedöma vilket straffet ska bli kommer dem att beakta att hon inte tidigare begått brott, om det föreligger återfallsrisk exempelvis om hon har alkoholproblem, samt kvinnans levnadssituation idag dvs. om hon har barn och arbete eller har i övrigt en ordnad tillvaro. Det är svårt att svara på vad straffet kommer att bli. Det är inte säkert att det behöver bli fråga om ett fängelsestraff utan istället exempelvis villkorlig dom. Samtidigt har hon begått ett grovt brott och det kan därför bli fråga om ett kortare fängelsestraff. I 29 kapitlet brottsbalken framgår det som jag angett ovan och ytterligare förmildrande omständigheter som domstolen kan komma att beakta, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Vänligen
Rådgivare