FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/10/2005

Stöld av växter

Efter bodelning där jag med bodelningsvederlag ersatte min tidigare sambo för villan, bodde hon enligt avtalet kvar i nästan 2 månader. De sista två veckorna var jag inte hemma. Under tiden grävde hon upp många växter, buskar och minst ett träd från trädgården och flyttade med till sitt radhus. Jag har inte gått med på att hon tar växter men nu hävdar hon att det är "bodelat" till henne. Jag känner inte till alla växter hon tagit med sig men hittar hålen. De växter jag känner till vilka det var uppskattar jag har kostat ca 1500kr i ursprungligt inköpspris . De har sedan rotat sig och växt till under ett par år. Kan jag polisanmäla detta som stöld och vad kan jag i så fall begära i skadestånd?

Lawline svarar

Vad jag förstår har ni avtalat om att villan och därmed tillhörande trädgård ska tillfalla dig. Din fd. sambos invändning om att växterna är ”bodelade” till henne är utifrån den information jag fått ogrundad. Du kan därför polisanmäla händelsen som däremot inte är att betrakta som någon stöld eftersom hon lovligen haft buskarna i sin besittning, alltså under sin kontroll. Däremot kan det bli aktuellt med någon slags förskingringsbrott eftersom hon tagit egendom som hon har haft men som hon skulle ha gett tillbaka till dig. Detta kan jämföras med om du skulle låna ut din bil till någon som sedan vägrar lämna tillbaka den, vilket inte heller är att se som stöld utan som förskingring. Hur brottet ska rubriceras är dock en uppgift för åklagaren att reda ut och inte något du behöver bekymra dig om vid anmälan. Det skadestånd som i första hand kan bli aktuellt är att hon ersätter dig för den sakskada som hon orsakat dig genom att ta växterna. Beräkningen av sådant skadestånd sker med utgångspunkt från vad det kostar att skaffa nya växter. Något avdrag för att växterna var ”begagnade” och förlorat i värde blir naturligtvis inte aktuellt, vilket det skulle ha blivit om det exempelvis rört en gammal bil eller sliten jacka. Du kan även begära skadestånd för den eventuella kränkning du anser dig ha blivit utsatt för genom brottet.
Rådgivare