FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/09/2007

Sekretess m.m.

Hej lawline! Har en fråga gällande förundersökningar/förundersökningsprotokoll. Frågan är: hur gör man för att ta del av en förundersökning i ett avslutat ärende, dvs efter dom? Kan man sekretessbelägga en hel, inte delar av, förundersökning? Om en förundersökning är på flera tusen sidor, kan de (polisen, domstol?) då fortfarande ta ut en avgift på 2:- för varje sida?

Lawline svarar

Hej, Får att få ta del av protokollet går du till den myndighet där protokollet finns och så begär du ut den, se 2:14 Tryckfrihetsförordningen (http://lagen.nu/1949:105). Den ska då lämnas ut så snart som möjligt och du har då rätt att titta, läsa och avbilda protokollet till den del den är offentlig. Du har rätt att mot en fastställd avgift få sidorna kopierade. Myndighten har endast rätt att ta självkostnadspris för de kopierade sidorna. Det spelar alltså ingen roll hur många sidor du vill ha kopierade, så länge de endast tar ett självkostnadspris så måste du betala för alla sidor om det är det som de har bestämt. Under förundersökningen gäller sekretess för uppgifter om enskilds personliga eller ekonomiska föhållanden, 9:17 Sekretesslagen, se http://lagen.nu/1980:100. Denna sekretss släpper dock om fallet lämnas till domstol med anledning av åtal, 9:18 2st Sekretesslagen. Annan sekretess kan dock gälla, men som huvudregel gäller att all sekretess upphör att gälla om uppgiften förebringats vid en offentlig förhandling, 12:3 Sekretesslagen. Likaså om uppgifterna tas in i dom eller annat beslut i målet, 12: 4 Sekretesslagen. Ja, ibland kan man göra den bedömningen att ett helt dokument ska vara sekretessbelagt, men oftast är det enbart vissa delar. Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare