FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/10/2007

Fel i vara

Hej jag undrar vad man har för rättigheter om varan visas fel efter ett köp?

Lawline svarar

Hej Det framgår inte av din fråga om din fråga rör en vara som är köpt av någon i egenskap av privatperson, men jag kommer i mitt svar att utgå från att så är fallet. Om varan är köpt av en näringsidkare gäller andra regler. Reglerna finns i konsumentköplagen http://lagen.nu/1990:932 Om varan är felaktig enligt får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet. Köparen kan även i vissa fall eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd. Köparen har även rätt att hålla inne betalningen om betalning ännu inte skett. 22 § KKL För att köparen skall kunna göra sina rättigheter gällande måste denne lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Om köparen reklamerar inom två månader efter det att köparen märkt felet skall meddelande alltid anses ha lämnats i rätt tid Reklamerar köparen inte inom tre år från det att denne har tagit emot varan går köparens rättigheter förlorade, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse 23 § KKL De möjliga anspråk en köpare är antingen: 1. Avhjälpande Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet om det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren, exempelvis att säljaren reparerar en felaktig vara 2. Omleverans Köparen har rätt att kräva omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren, till exempel om det rör sig om en massproducerad vara där det är enklare att ge köparen en ny vara än att reparera den gamla. Säljaren har alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa eller leverera om. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. 26 § KKL 3 .Rätt till prisavdrag eller hävning Om inte avhjälpande eller omleverans kommer i fråga får köparen kräva prisavdrag som motsvarar felet. Om köparen inte får prisavdrag har köparen rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet. Det måste dock vara en rimlig kostnad. 28 § KKL 4. Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. Det ställs dock ganska höga krav för att man ska få häva. 29 § KKL Alla de ovanstående rättigheterna är alternativa, vilket innebär att de går inte att kombinera dem. Däremot kan alla ovanstående rättigheter kombineras med skadestånd 30 § KKL Vänligen
Rådgivare