Körkortsingripande vid trafikolycka

Var med i en bilolycka i början av Juni, där jag bla. låg för nära framförvarande fordon. Fick en böter och en polisrapport, där det bla skrevs att jag dock inte var skyldig till vårdslöshet i trafik. Jag betalade böter utan att tänka på det... fick nu ett brev av lästyrelsen om att de ska dra in mitt körkort och att jag innan den 2 oktober ska lämna in synpunkter. Vad innebär detta och hur länge kan de dra in ett körkort och varför gör de ett sånt förfarande efter en olycka, där jag var nykter och naturligtvis inte avsiktlig gjorde skada???

Lawline svarar

Hej,

Att köra med för kort avstånd till framförvarande fordon är en sådan trafikförseelse som normalt sett leder till någon form av körkortsingripande även utan olycka. Länsstyrelsen lastar dig alltså inte för annat än att du har kört för nära framförvarnade fordon och att detta har inneburit en fara. De två körkortsingripanden som finns är varning och återkallelse av körkortet under viss tid. Vid för kort avstånd varierar länsstyrelsens ingripande kraftigt beroende på en riskbedömning av körningen. Att det inträffade en olycka som åtminstone delvis kan förklaras med det korta avståndet är inte ensamt avgörande men ändå en omständighet som starkt talar för att länsstyrelsen inte kommer att stanna vid en varning. Det är troligt att ditt körkort återkallas mellan en och fyra månader. En god gissning är att länsstyrelsen bestämmer sig för två månader.

Du kan i viss mån påverka bedömningen genom att inom den tid som står i brevet skicka in en förklaring till länsstyrelsen. Den förklaringen bör innehålla en beskrivning av hur ditt behov av körkortet ser ut om det är särskilt stort, ett påpekande om hur många år du har haft körkort utan att rapporteras för något och en förklaring till varför det för korta avståndet inte utgjorde en så stor trafikfara som det framstår i föreläggandet som du godkände. Det sista är sannolikt det viktigaste och faktorer som är särskilt viktiga är hastighet, sikt, trafikintensitet och om det inträffade något oväntat.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare