FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/10/2007

Ångerrätt vid distansavtal.

Hej. Jag har en enskild firma, pga lantbruk, och har blivit uppringd av en telefonförsäljare som erbjuder allt mellan himmel och jord. Efter ca 40 samtal går jag med på att köpa 3 st av en viss vara, som skulle levereras till jul. Orderbekräftelse kommer och jag känner då att jag endast har sagt ok till dessa varor pga försäljarens tjatande. Alltså jag varken vill ha eller behöver dessa varor. Kontaktar företagets växel och säger att jag önskar avbeställa varorna. Ok, säger de. Blir sedan uppringd av försäljaren, som säger att jag har ingen rätt att avbeställa. Jag måste betala. Har man som enskild företagare ingen möjlighet att ångra sig?! Det säljande företaget har ju ännu inte tillverkat eller levererat något till mig.

Lawline svarar

Hej, En konsument har vid telefonavtal enligt Distans- och hemförsäljningslagen 14 dagars ångersfrist. Om du har rätt att ångra köpet beror därmed på om du i det aktuella avtalet ska ses som konsument eller näringsidkare. Bara för att du driver en enskild firma betyder det givetvis inte att du ska ses som näringsidkare i alla de avtal du ingår. Avgörande är ändamålet för köpet, som huvudsakligen ska falla utanför näringsverksamheten. Det vill säga att det avgörande är om varorna är huvudsakligen till för ditt personliga bruk eller om de till större delen rör din lantbruksverksamhet. Lagparagraferna om konsuments ångerrätt hittar du http://lagen.nu/2005:59#K2P9 . I vilket fall tycker jag du ska kontakta företaget igen, utan att gå igenom försäljaren som ringt dig, och förklara hela situationen. Företaget kan förstås ha intresse i att vårda sin godwill, medan den enskilde försäljaren pga provisionslön eller liknande kan ha ett eget intresse i att köpet genomförs. Lycka till! Vänligen,
Johanna NilssonRådgivare