FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/10/2007

Risken för varan i konsumentköplagen

Min kompis köpte ett cd-ställ från ett förestag. Cd-stället kunde hämtas efter den 11november. Hon väntade tills den 10 december med att åka för att hämta ut varan. Hon fick då beskedet att lagerlokalen hade brunnit ner en dag innan och att cd-stället hade brunnit upp. Är hon skyldig att betala för cd-stället ändå?

Lawline svarar

Eftersom det i din fråga rör sig om ett avtal mellan en konsument och en näringsidkare så är konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Avgörande för vem som skall betala för CD-stället är vem som bär risken för varan. Enligt 8 § KKL går risken för varan över på köparen när varan avlämnats, se http://lagen.nu/1990:932 . En vara anses enligt 6 § KLL avlämnad när den kommit i köparens besittning. Således är företaget skyldigt att betala för CD-stället eftersom det ej kan anses ha kommit i din väns besittning. Med vänlig hälsning,
Gabriel WestinRådgivare