FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/10/2007

Vårdslöshet i trafik

Angående vårdslöshet i trafik och vållande till skada (?) Situation är så att bil A kör mot väjningsplikt och korsar ett motortrafikled där en krock sker med bil B som kommer från höger. På motortrafikleden är hastighets gränsen 50km/h. Bil B anklagar/åtalar(?) bil A för vårdslöhet i trafik och vållande till ringa skada/skador. Bil A påstår att B åkte för snabbt. Båda parter har vittnen på deras sidor. Hur kan det sluta? Kan A göra en motanmälan tex då krocken inte skett om B hållt rätt hastighet? Behövs mer information?

Lawline svarar

Under förutsättning att bil B har hållit en för vägen anständig hastighet så ligger ansvaret för denna kollision på bil A. Att inte iaktta väjningsplikt vid infart på större väg är en överträdelse som med mycket större sannolikhet orsakar en olycka än en hastighetsöverträdelse från en bil på huvudleden. Utan att kunna svara säkert, beroende på hur det har sett ut vid olycksplatsen och hur fort bil B har kört, anser jag att risken är överhängande att detta är vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Vållande till kroppsskada förutsätter en skada som inte är ringa. Någorlunda snabbt övergående smärta anses i regel vara en ringa skada medan alla former av mer bestående skador ryms under straffstadgandet vållande till kroppsskada. Vid fällande dom för vårdslöshet i trafik kommer straffet att bestämmas till dagsböter och körkortet kommer att återkallas. En normal spärrtid vid vårdslöshet i trafik är 4-6 månader men variationerna är stora. Någon anledning för föraren av bil A att anmäla bil Bs förare har jag svårt att se. Detta beror förstås på hur fort bil B verkligen har kört men det kommer ni sannolikt aldrig att få veta. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare