FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/09/2007

Våldtäkt och allmänt åtal

Hej! Jag skulle vilja veta sedan vilket år brottet våldtäkt faller inom allmänt åtal. Jag har sett olika uppgifter: 1981 och 1982?

Lawline svarar

Hej! Brottet våldtäkt har ända sedan 1864 års strafflag fallit under allmänt åtal. I och med 1962 års brottsbalk fick Sverige som första land i världen en lag mot våldtäkt i äktenskap, den föll också under allmänt åtal. Jag misstänker att du har blandat ihop årtalen lite, i och med en lagändring 1982 kom kvinnomisshandel att falla under allmänt åtal. Jag hoppas att du med mitt svar har fått klarhet i dina funderingar. Hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare