FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/09/2007

Vem står risken för varan?

Säljer en vara genom annons på blocket. Köparen vill få varan transporterad av posten som vanligt paket. Får pengar i förskott och paketerar så att jag tror att den ska klara transport. Nu påstår köparen att varan är sönder pga transporten, undermålig paketering och åperopar sin rätt att häva köpet. Om jag inte genast betalar tillbaka pengarna för varan kommer han att driva detta ärendet vidare om hans meddelande ej hörsammas. Har han rätt att häva köpet, är det mitt ansvar? Varan var i utmärkt skick när jag överlämnade den till posten för transport, väl paketerad enligt mig. Förstår inte hur den kan ha gått sönder.

Lawline svarar

Hej, Tillämplig lag i detta fall är Köplagen. Frågan är när risken har gått över till köparen. Enligt 13 § KöpL övergår risken när varan ”avlämnats”. Då det är fråga om ett transportköp skall 7§ KöpL tillämpas. Under förutsättning att varan inte transporterats inom en och samma ort, eller ni överenskommit om annat, sker avlämnandet när varan överlämnats till transportören. En annan förutsättning för detta är att du inte sålt varan ”fritt”, ”levererad” eller ”fritt levererad” (ex. ”fritt Göteborg”). I sådant fall står du risken tills varan kommit fram till orten. Alltså torde köparen stå risken i detta fall. Detta innebär att denne är skyldig att betala varan även om den förstörts eller försämrats genom en händelse som inte beror på köparen (se 12 § KöpL). Det enda som möjligtvis skulle kunna tvistas om är själva packningen. D.v.s. gick den sönder på grund av din packning? Om du packat den i skälig omfattning bör det inte vara något problem. Köplagen hittar du http://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning
Andreas HeedRådgivare