FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/09/2007

Kameraövervakning i småbåtshamn

Vilka regler gäller för kameraövervakning dit allmänheten inte har tillträde? I detta fall småbåtshamn.

Lawline svarar

Hej! Kameraövervakning av detta slag regleras i Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning (LAK), se http://lagen.nu/1998:150 . Av din fråga framgår att allmänheten inte har tillträde till hamnen. Sätts kamerorna upp så att de inte alls filmar ett område till vilket allmänheten har tillträde krävs varken tillstånd eller anmälan till länsstyrelsen. Detta kan utläsas av 5 § LAK motsatsvis. Dock krävs, trots att varken tillstånd måste sökas eller anmälan göras, att det finns skyltar som upplyser om kameraövervakningen. Detta kan utläsas ur 3 §. Bilderna som tas av kamerorna får bevaras i högst en månad enligt 14 § och inte fler personer än nödvändigt får dessförinnan enligt 13 § ha tillgång till dem. Dessutom gäller enligt 25 § en viss tystnadsplikt för bilder som erhållits genom kameraövervakningen. Vänligen,
Rådgivare