FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/09/2007

Lagar, förordningar och föreskrifter.

Hej, Jag undrar om jag har förstått rätt när jag säger att: Riksdagen skapar lag/förordningar (detsamma?), regeringen utfärdar bestämmelser och myndigheten föreskrifter. Är detta rätt? Väldigt viktigt med rätt namn på allting. Tack Barry Siegel

Lawline svarar

Riksdagen stiftar lagar, regeringen utfärdar förordningar övriga myndigheters regler brukar kallas för föreskrifter men terminologin är inte helt enhetlig när det gäller övriga myndigheterna. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare