Utdelning för oprioriterade fordringar

Hej, har en kund som gått i kk. 051212. Enl. FRL § 10 så får banken 100% utdelning men vi som leverantör endast 10%. Är inte denna lag ändrad så att alla leverantörer får lika mycket?

Lawline svarar

Hej,

FRL 10 § handlar enbart om kostnader i samband med gäldenärens företagsrekonstruktion eller de kostnader som uppkommer när gäldenären försätts i konkurs.

Som leverantör är man sannolikt oprioriterad i en konkurs, d.v.s. man har inga säkerhet att utnyttja för sina fordringar. Det innebär att leverantörer i princip aldrig får full utdelning i en konkurs.

En bank har så gott som alltid säkerheter för sina fordringar i form av t.ex. fastighetspantbrev eller företagsinteckning. Detta är förmodligen anledningen till att banken har fått 100% utdelning i konkursen.

Hade banken inte haft några säkerheter hade även deras utdelning i konkursen blivit 10% eftersom alla oprioriterade fordringsägare behandlas lika enligt FRL 18 §.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare