FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/09/2007

Vittnesplikt

Hej Vill veta om lagen om vittnesplikt i sverige att bli kallad till en svensk tingsrätt måste man väl infinna sig enligt lagen om vittnesplikten? skulle gärna vilja ha ett utdrag i så fall Tack Mvh

Lawline svarar

Hej! Bestämmelserna om vittnen och skyldighet att inställa sig till rätten finner du i rättegångsbalkens 36 kap. När man ska vittna i ett mål kallas man enligt 7 § vid vite att inställa sig. Det innebär att man åläggs att betala ett förutbestämt skadestånd om man inte kommer dit och vittnar. Om man som vittne inte inställer sig kan rätten enligt 20 § förelägga nytt vite eller besluta att man ska hämtas av polisen, antingen omedelbart, eller till en senare dag, om målet skjutits upp. Lagtexten finner du http://www.lagen.nu/1942:740#k36 Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare