FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/09/2007

Nya omständigheter - tidsfrist för resning?

Hej! Jag och min flickvän hade ett bråk och det slutade med väldigt farliga konsekvenser. Det slutade med att jag fick en kniv i mig. Under rättegången så var jag väldigt påverkad för att klara av rättegångstiden och jag sa inte hela sanningen om min agressivitet under kvällen. Så hon blev dömd till 5 års fängelse för försök till mord. Nu har jag varit på ett behandling för mitt missbruk och är helt ren av allt och börjar förstå vad jag har ställt till med. För domen är inte rätt, jag kan tycka att nödvärn är det hon var tvungen till. Och nu så har jag tagit mig i kragen och vill ordna upp detta har pratat med åklagaren och de ska bli ett nytt polisförhör. Men min fråga är finns det någron tidsram om de ser att utgången av domen är felaktig?

Lawline svarar

Hej, Vad gäller möjligheten att få en ändring i en lagakraftvunnen dom till stånd används det särskilda rättsmedlet resning. Ansökan om resning görs till den domstol som är överordnad domstolen som fastställde domen. Om resning beviljas genomförs en ny rättegång, med samma prövning som i den ursprungliga processen - men med tillägg för ev. ny information, bevisning etc. Resning kan ske om det finns anledning att anta att domen är felaktig, ex. p.g.a. att nya omständigheter kommit fram, se Rättegångsbalken 58 kap 2 § http://www.lagen.nu/1942:740#K58P2 Att rätt till nödvärn kan ha förelegat bör normalt vara en grund för resning. Genom nya förhör bör ett gott bevisläge kunna uppnås. Vad gäller tidsaspekten gäller ingen tidsgräns vid resning till förmån för den dömde i brottmål. Detta framgår av en motsatsvis tolkning av Rättegångsbalken 58 kap 4 § http://www.lagen.nu/1942:740#K58P4 Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare