FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/09/2007

Förskingring - ringa, normalt, eller grovt brott?

Jag är skäligen misstänkt för och har erkänt mig skyldig till att ha stulit totalt ca 15 000 ur en kassaapparat under ca ett års tid från mitt föregående jobb. Enligt misstankeregistret är det rubricerat som "förskingring". Räknas detta som ringa, vanlig eller grov förskingring? Vad kan mitt straff komma att bli då jag är tidigare ostraffad? Kanske svårt att svara på, men på det stora hela, för denna typen av brott som jag just beskrivit, vart går gränsen mellan ringa, vanlig och grov? Mvh

Lawline svarar

Hej, Förskingring kategoriseras av att man tagit egendom som någon annan frivilligt har gett en kontrollen över, med plikt att redovisa för- eller att återställa egendomen. Stöld däremot innebär att man olovligen tagit kontrollen över annans egendom. En person som arbetar i en kassa anses ha fått kontrollen över sin denna genom ett frivilligt medgivande från arbetsgivaren. Liksom stöld avgörs gärningens grovhet till stor del av hur högt värde den egendom som man tagit har. Dessutom tas hänsyn till graden av den förtroendeställning man hade när gärningen begicks. Ringa förskingring benämns undandräkt, och aktualiseras vid mycket låga belopp, närmast att jämföra med snatteri. Enligt praxis ligger gränsen mellan undandräkt och förskingring vid c.a. 800 kronor. Grov förskingring kan aktualiseras dels vid mycket höga belopp, dels vid utpräglat stark förtroendeställning ex. om advokat eller revisor förskingrar en klientens tillgångar eller om förkingringen begås vid myndighetsutövning. I praxis anges att ett kassabiträde inte skall anses inneha denna typ av särskilda förtroendeställning. De summor som kan aktualisera grov förskingring är inte aktuella i Ditt fall. En jämförelse med grov stöd visar att personer som stulit tredubbla summan inte kunnat dömas för grovt brott baserat på beloppets storlek. Det brott Du således borde kunna fällas till ansvar för är förskingring av normalgraden enligt brottsbalken 10 kap 1 § http://www.lagen.nu/1962:700#K10P1 Straffet är fängelse i högst två år. Svenska domstolar ligger i allmänhet i straffskalans nedre del. Minimisraffet är egentligen fängelse i minst två veckor. Eftersom Du är tidigare ostraffad kan dock villkorlig dom kombinerat med samhällstjänst eller skyddstillsyn komma i fråga. Straffmätning är beroende av en mängd faktorer - ålder, skötsamhet m.m. Din försvarare bör kunna ge en mer exakt prognos. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare