Preskriptionstid

Hej!

Om vårt företag har ett avtal angående transporter med ett annat företag och de skriver ett brev där de säger att de glömt att fakturera vissa trasporter för perioden 200-2007 och att de ska göra det nu istället. Måste vi betala så gamla skulder? Det kommer att ta jättelång tid att gå tillbaka i bokföringen för att kolla att vi inte redan är fakturerade för dessa transporter! Är det rimligt?

hälsningar

Lotta

Lawline svarar

Hej!

Eftersom fordringar preskriberas efter 10 år är ni skyldiga att betala skulderna om ni inte redan har gjort det. Har mer än 10 år gått sedan fordringarna uppkom kan företaget som huvudregel däremot inte kräva betalt.

Preskriptionsavbrott kan dock ha skett vilket innebär att även om fordringar som är äldre än 10 år kan vara giltiga. Borgenär kan även kräva betalat av gäldenär för fordringar som egentligen är preskriberade och betalar man som gäldenär kan man senare inte kräva att få tillbaka den erlagda betalningen med hänvisning till att fordran var preskriberad.

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare