FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/09/2007

Vårdslöshet i trafik

Hej Lawline! I maj råkade jag ut för en trafikolycka och är nu misstänkt för vårdslöshet i trafik. Jag fick sladd i en kurva strax efter ett stoppljus och snurrade in i ett skyddsräcke och en mur. Jag hade rött ljus vid stoppsignalen och olyckan inträffade bara 30-50 meter efter ljuset så jag höll mej långt inom hastighetsbegränsningen som på stället är 70. Vid olyckstillfället så var det mycket vatten på vägbanan, men jag har tidigare hållt ungefär samma gaspådrag och acceleration i den kurvan vid liknande väglag utan problem. I polisförhöret så "tvingade" polisen mej att säga att jag varit för glad på gasen men jag sa bara att i just det tillfället så är det möjligt, men inte generellt. Däcken är i efterhand kollade och dom var fullt lagliga. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, så som jag uppfattar situationen så har Du kört mot rött ljus och därefter fått sladd i en kurva strax efter stoppljuset p.g.a. att det fanns mycket vatten på vägbanan. Enligt 1 § i lagen om straff för vissa trafikbrott som Du kan hitta http://lagen.nu/1951:649 innebär vårdslöshet i trafik att någon tydligt brister i den omsorg och varsamhet som kan förväntas i trafiken. Att köra mot rött ljus är - enligt lagens förarbeten - ett exempel på en sådan brist i omsorg och varsamhet som nämns i lagen, förutsatt att det inte beror på någon form av olyckshändelse (t.ex. att trafikanten blivit bländad och inte sett trafikljuset). Med tanke på omständigheterna är risken därför relativt stor att du kan komma att dömas för vårdslöshet i trafik. Om jag har uppfattat omständigheterna fel så hör gärna av Dig igen med en ny fråga! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare