FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/10/2007

Våld mot tjänsteman - gärningsman under 18 år

Jag har en son som är 17 år. han har blivit anmäld för våld mot tjänsteman. Har även 2 andra anmälningar på sig hos polisen. Vad tror du kommer att hända honom? Känner mej jätte nervös över detta. Känner mej så rådlös. MVH Lena

Lawline svarar

Hej Lena! Det är svårt att säga vad som kommer att hända med din son, alla omständigheter i det enskilda fallet skall beaktas. Våld mot tjänsteman är ett brott som kan ge upp till fyra års fängelse men är brottet att anse som ringa kan i vissa fall endast böter vara tillräckligt. Eftersom din son ännu inte fyllt 18 år kan han endast dömas till fängelse om synnerliga skäl föreligger. I första hand skall påföljdens bestämmas till sluten ungdomsvård. Att han även har två andra anmälningar mot sig kommer förmodligen att räknas till hans nackdel. Jag vet inte omständigheterna kring det brott din son begått och inte heller vad det är för andra typer av polisanmälningar. Finner domstolen att påföljden för brottet bör bestämmas till fängelse kommer den med stor sannolikhet att istället döma till sluten ungdomsvård under viss tid med tanke på din sons ålder. Hur lång tid kan jag inte svara på, det beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Anses brottet som ringa och är även de andra två anmälningar av ringa art kan böter vara ett alternativ. Jag hoppas att du fått lite svar på din fråga i alla fall och jag hoppas allt löser sig till det bästa för din son! Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare