Skylt vid datumparkering

Hej,

Min fråga är: Fick parkeringsböter med anledning av att parkering är tilllåtet på jämna adresser (2-4-6 osv) och ojämna dagar, MEN det finns ingen skylt där det står datumparkering eller överhuvudtaget parkeringsförbud.

Är det lagligt att ge böter utan att det är skyltat som datumparkering?

Lawline svarar

Att datumparkering gäller måste vara utmärkt med en skylt. Denna skylt utgörs av märket zon med parkeringsförbud och tillägget datumzon. Problemet med det här märket är att det gäller ett helt område och inte bara på gatan där det står. Det har gjort att många kommuner har satt upp skylten som information att hela kommunen är en datumzon vid kommungränsen. Chansen är mycket stor att det här märket finns någonstans på vägen till området där du parkerade. Parkeringsanmärkningen är i så fall korrekt.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare