Vinterdäck/Dubbdäck

kan ni ge en definition vad-enligt lagen- dubbdäck är?

Är däck utan dubb fortfarande dubbdäck?

Tack i förväg för svaret

Lawline svarar

Hej,

I 4 kap 18 a § trafikförordningen stadgas att personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december- den 31 mars när vinterväglag råder.

Dubbdäck är precis som det låter däck med dubbar. Vinterdäck kan vara både dubbade däck och så kallade odubbade friktionsdäck. Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen antingen ha dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

För mer information se vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx

Med vänlig hälsning

Johanna BergstenRådgivare