Problem med körkortstillstånd vid hashförseelse?

Hej !

Jag undrar om mitt lämplighetstillstånd kommer bli uppskjutet om jag har påkommits med att bruka hash (första gången företeelse)? Jag är i dag 16 år.

Lawline svarar

Hej!

Jag antar att du i din fråga med lämplighetstillstånd menar körkortstillstånd. Regler kring körkortstillstånd finns i körkortslagen, se http://lagen.nu/1998:488 .

Enligt 3 kap. 1 § punkt 1 är körkortstillstånd en förutsättning för att få ett körkort utfärdat till sig. Enligt 2 § måste man med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon för att bli meddelad körkortstillstånd. Lämpligheten med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter bland annat att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende. Om det vid prövningen av ansökan om körkortstillstånd framkommer hinder på grund av sökandens personliga förhållanden bestäms en spärrtid innan tillstånd kan utfärdas. Spärrtiden kan vara mellan en månad och tre år.

Det är inte säkert att du kommer att anses som opålitlig i nykterhetshänseende på grund av din hashförseelse, men det kan vara så. Detta kommer att avgöras mot bakgrund av dina personliga förhållanden. Vad som kan sägas om en eventuell spärrtids längd är att skalan på lägst en månad och högst tre år är tänkt att vara tillämplig på allt från mindre förseelser till grova trafikbrott. Om din förseelse skulle leda till att spärrtid utfärdas kommer den sannolikt iallafall inte att vara den längsta möjliga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare