FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/10/2007

Straffet för egenmäktigt förfarande

Hur ser straffskalan ut på brottet egenmäktigt förfarande? Vad är rimlig påföljd för någon som skaffat sig kommunalt vatten gratis. Det rubriceras som egenmäktigt förfarande i en aktuell stämningsansökan.

Lawline svarar

Hej, enligt Brottsbalken 8 kap 8 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1962:700#K8P8 är straffet för egenmäktigt förfarande böter eller fängelse i högst sex månader. Det är svårt att bedöma vilken påföljden kan bli i ett fall utan att känna till omständigheterna men generellt kan sägas att när det inte gäller narkotikabrott sätts påföljden alltid lågt i förhållande till vad som är möjligt. Utan att känna till fallet närmare är därför en gissning att påföljden blir böter och att om ett fängelsestraff skulle utdömas blir det knappast längre än en månad. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare