FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/09/2007

Narkotikabruk av misstag straffbart?

Hej Om man har fått i sig kokain i tron om att det har varit luktsnus och ej har något på sig, och sedan åkt dit i en poliskontroll och kissat positivt. Håller det då i rätten att man har fått i sig ämnet i tron att det var något annat? Eller riskerar man att åka dit för ringa narkotikabrott ändå?

Lawline svarar

Hej, Har man fått i sig narkotika "av misstag", det vill säga oavsiktligt skall man inte straffas. Detta kallas för faktisk villfarelse. Såvida det inte är olagligt att bruka luktsnus är din gärning inte staffbar. En förutsättning för att du skall undgå straff är förstås att domstolen håller din förklaring för rimlig och trovärdig. Man har dock begått en brottslig handling om man med avsikt brukat någon olaglig "substans" men inte vetat om att substansen var olaglig. Detta kallas för straffrättsvillfarelse. Orsaken till detta är att det ses som varje medborgares skyldighet att känna till lagen. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare